Ik ben Frans van de Pas uit Ysselsteyn, een gepassioneerd verhalenverteller. Daarnaast ben ik actief op allerlei andere creatieve vlakken. Tijdens mijn werk als onderwijzer heb ik altijd veel gebruik gemaakt van mijn verhalende kwaliteiten. Daarnaast heb ik een toneelachtergrond als toneelmaker en regisseur. Sinds 2012 heb ik mijn creatieve werkzaamheden ondergebracht in mijn bedrijf "Passie voor verhalen"
Op deze website beschrijf ik de verschillende activiteiten die gerelateerd zijn aan het onderwijs. Voor een volledig overzicht van mijn verschillende specialismen en expertises verwijs ik u graag naar mijn website www.passievoorverhalen.nl
In een intiem en aangepast decor neem ik mijn toehoorders mee naar een wereld van sprookjes, legendes, volks- en historische verhalen. Attributen, aangepaste kleding en de beeldende wijze van vertellen verhogen het inbeeldingsvermogen en het plezier van mijn publiek. Daarnaast probeer ik de leerlingen zoveel mogelijk te betrekken in mijn voorstellingen door hen mee te laten spelen en hen een actieve rol toe te bedelen. Wat betreft het onderwijs behoren leerlingen van groep 1 (basisschool) t/m de eerste 2 klassen van het voortgezet onderwijs tot mijn doelgroep.
Vertelpresentatie // Alle historische vertelpresentaties kenmerken zich door een afwisseling van informatieve, interactieve en verhalende elementen. Door de beeldende wijze van de presentatie, het gebruik van allerlei beeldvormers zoals attributen en posters komt de geschiedenis tot leven. Daarnaast worden de leerlingen actief betrokken bij het meespelen, uitbeelden van allerlei zaken. Kortom: ‘De geschiedenis wordt beleefd'.
Er zijn verschillende thema's mogelijk voor een vertelpresentatie:
Accent kan komen te liggen op de vroege Middeleeuwen
De geschiedenis beleven:
Pesten:
Ik heb rondom het thema Pesten een project ontwikkeld en inmiddels op talrijke scholen met succes weggezet. In inleidende toneeloefeningen komen emoties en gevoelens aan bod en het incasseren op elkaar. Dan komen ook de rollen van pester, gepeste, meelopers of volgers nadrukkelijk aan bod.
Met een kleinere groep leerlingen wordt er een toneelstukje ingestudeerd dat vervolgens op een interactieve wijze gepresenteerd wordt. Leerlingen zijn interactief betrokken bij het spel: Leerlingen mogen reageren, tips geven of een bepaalde rol overnemen.
Door deze werkwijze worden alle deelnemers geactiveerd om toekomstige slachtoffers tot steun te zijn. Er gaat dan ook een preventieve werking uit van deze benaderingswijze van het fenomeen pesten.
Deze website gebruikt cookies om onze website te laten werken, om u gepersonaliseerde content te tonen. Hieronder vindt u meer informatie over hoe wij cookies gebruiken.
Deze cookies zijn nodig voor essentiƫle functies zoals beveiligingsnetwerkbeheer en toegankelijkheid. Standaard cookies kunnen niet worden uitgeschakeld.
Deze cookies verzamelen informatie zoals hoeveel gebruikers onze site gebruiken of welke pagina's populair zijn, om ons te helpen de gebruikerservaring te verbeteren. Als u deze cookies uitschakelt, betekent dit dat we geen informatie kunnen verzamelen om uw ervaring te verbeteren.